20.
- tétel
Az árujelzők és a védjegy fogalma, funkciói és fajtái.
A védjegyoltalom tárgya
Védjegyek és földrajzi árujelzők oltalma 1997:11
Védjegy:
Minden, grafikailag ábrázolható megjelölés, ami alkalmas:
Áru, szolgáltatás megkülönböztetésére mások áruitól szolgáltatásaitól
Árujelzők
Jogi oltalom alatt álló megjelölés, ami alkalmas arra, hogy
- GSZ/ természetes személy
- annak áruit és szolgáltatásait
Megkülönböztesse, reklámozza, más gazdasági funkcióit ellássa.
Árujelző: az árukat és szolgáltatásokat különbözteti meg.
Földrajzi árujelző: a termékeket földrajzi származása, azzal összefüggő minőség szerint különböztetik meg
Kereskedelmi név: a gazdálkodó szervezeteket különböztetik meg.
Védjegyként lajstromozható megjelölések
Lehet:
Szó, szóösszetétel – személynevek, jelmondatok is
Betű, szám
Ábra, kép
Sík, térbeli alakzat – áru, csomagolás formája is
Szín, színösszetétel, fényjel, hologram
Hang
Kombinált védjegy: Fentiek bármely összetétele
Védjegyek fajtái
Szóvédjegy
Egyszerű szavak – Cavinton, Hubertus
Családi nevek – Zsolnay, Ford, Opel
Szóösszetétel – Suzuki Swift
Fantázianév – Tungsram, Videoton
Kereskedelmi jelmondat – Eldugult az orra, Vibrocil a nyitja
Szlogen – Nálunk az árak a földön járnak
Ábrás névjegy
Ábrák – Renault rombusz, Audi karikák
Címerek – Porsche, Alfa Romeo
Minták – Herendi porcelán Viktória mintái
Ábrával kombinált védjegy –
Szóvédjegy+ábra – Medvesajt, Egri Bikavér
Plakát – Unicum vizes plakát
Embléma - FTC
Egyéb védjegy
Betűsor – BMW, BKV
Számok – Levi’s 501
Térbeli és csomagolási védjegy: Coca Cola palack, Unicum palack
Szín – Milka lila, Benetton zöld
Hologram (fényképábra negatívja lézerrel világítva térhatás) – Nokia matrica
Hang – SZTNH nincs 2011-ben
A védjegyek funkciói
Állandó funkció
Eshetőleges funkció
Állandó funkció
Megkülönböztetés (lásd előbb)
Információközvetítés
- jelentéssel bíró szó - Puma
- marketingüzenet – Unicum – Mo. nemzeti itala
- gazdasági, kulturális politikai viszonyok az adott korban Tervcipő, népágy
- divat – nők hajviselete
Reklám
- Arculatkialakítás
- üzleti kommunikáció
- védjegyként lajstromozott szlogen – Suzuki a mia autónk
Eshetőleges funkció
Eredetjelző – EU – az állam szóvédjegye utal az adott országra – Soproni Ászok, Lánchíd brandy
Minőségjelző – már piacon levő védjegyhez minőség képzete kötődik, különösen tartós fogyasztási cikkek esetén – Mercedes, Sony, Parker
Versenyfunkció - eladás ösztönzése, kelendőség fokozása- bevezetett, jó minőségű termék Pl Mo-n a Suzuki 50% részesedése
A védjegyek fajtái
A védjegyek osztályozása (részletesen fent), a jogi szabályozás tartalma szerint:
- áruvédjegy – Hubertus, Philips
- szolgáltatási védjegy – IBUSZ, McDonald’s
- kereskedelmi védjegy – Gundel, CBA, SPAR
Belföldön jóhírnevet élvező védjegyek
Fokozott védelem, kizárt az ezekkel azonos megjelölés, ha annak alapos ok nélküli használata ezek hírnevét sértené, tisztességtelenül kihasználná (élősdi felhasználás tilalma)
Nemzetközi védjegyek
- Madridi megállapodás alapján lajstromozott NK védjegy
- Madridi megállapodás jegyzőkönyve alapján lajstromozott NK védjegy
Közösségi védjegyek
- Közösségi Védjegy Intézménye (Belső Piac Harmonizációs Hivatala; OHIM) – közösségi védjegy engedélyezési rendszer
- Az oltalom a védjegy lajstromozásával kezdődik, központi vizsgálati eljárás.
- Csak az EU területére ruházható át
- Az EU teljes területére vonatkoznak a védjegyből eredő jogok.
Tanúsító védjegyek
Árukat, szolgáltatásokat azzal különböztet meg, hogy minőségüket, jellemzőiket tanúsítja:
- termék eredetiségét – magyar háziipari termék
- áru eredetét – Halasi csipke
- kiváló minőség – Kiváló Áruk Fóruma
- speciális tulajdonság - környezetbarát
- előállítási mód - manufaktúra
- Hazai Termék
Együttes védjegyek
Társadalmi szervezet, köztestület, egyesülés tagjainak árit különbözteti meg, ezeket illeti.
Magyar szürkemarha tenyésztők, Egri borvidék hegyközségi tanácsa